Efter en noget søvn-fattig nat med en baby med 39 i feber og noget der mindede om 3 timers søvn, stod jeg pludselig på Virum station efter en hurtig exit fra lejligheden med en pakket taske og en bærbar til at arbejde ved. Togturen gik hurtigt og Allan og jeg fik snakket om alt hvad der er sket på SFO’en mens jeg har haft orlov. Før vi vidste af det stod vi på Kolding Station og ventede på bussen der skulle køre os til Comwell.
Som ventet bød programmet for træffet på mange spændende oplæg og mange spændende foredragsholdere. Desværre blev det tydeligt allerede under Carsten Borre Larsen og Bent Thomsens oplæg at træffet ville blive hjemsøgt af dårlig internetforbindelse. Desværre er det ret afgørende for succes ved et IT-træf… Carstens gode humør og Bents effektivitet i forberedelsens kunst fik dog hevet os alle igennem de lovede forbedringer og man kunne se at der faktisk sker en del i den nyeste udgave af Skoleporten 5.01 (5.02 blev kort præsenteret også, men kommer altså først til efteråret). Noget af det Allan og jeg fandt mest spændende var muligheden for at lave forespørgsler både som spørgeskemaer men også som mødeforespørgsler, hvor man altså nu ikke længere behøver arbejde med Doodle for at kunne planlægge dato og tidspunkt for næste møde med sine kolleger eller forældre. Carsten fortalte også om interessegrupper som er noget nyt på Fællesnettet, for dem som har det. Der er da helt klart mulighed for at skabe kontakt til andre ligesindede IT-pædagoger, hvis de altså finder vej derind.
Ole Windeløv fra UNI-C var endnu engang fremme i skoene med præsentation af fremtidens skoleport. Og her vil jeg gerne lige blæse i hornet og udtrykke entusiasme overfor det de præsenterede! En lækker backside, med widget-baseret kontrolpanel, nem tilgang til det du vil have finde fra nemt overskuelige menuer. Altså et totalt opgør med den del af Skoleporten som føles som Databehandling og EDB.
Dog vil jeg give Signe Wenneberg ret i en ting –Skoleporten lugter afdatamaskine og EDB! Systemet er uddateret, gammelt, bruger-Uvenligt og særdeles mangelfuldt og snørklet. Udseendet er håbløst forældet og funktionaliteterne er så rodede at man hurtigere kan lave andre løsninger ved at embedde html fra andre sider, end at prøve at lægge eksempelvis billeder op på forsiden eller en klasses forældreintra (Citat fra denne artikel)
En af de største tiltag er muligheden for at redigere i en skoleintraside og så kunne previewe den uden at behøve at lægge den online til offentlig spot og spe. Det eneste negative man kan sige om denne nyere moderne skoleport er at den desværre kun er version 0.2, og den forventes først at overtage helt og holdent i 2013s udgang. Man kan dog melde sig som testskole og det kan kun anbefales. Jeg skriver en mail om lidt!
Dagens absolut mest ventede oplæg stod LærIT gutterne for. Marcus Bennick lagde ud med at præsentere Moviecut som er Skoletubes nye satsning efter at Jaycut lukkes ned til sommer. Trods en kamp mod internet som ikke tillod adgang gang på gang, lykkedes det at vise at Moviecut er et fantastisk nyt værktøj, som kun venter på at vi laver nogle film med børnene. Mulighederne for at implementere musik og video i denne app er så brugervenligt at det ikke kan holde nogen tilbage fra at kaste sig ud i det.
Peter Leth præsenterede lidt forskelligt dog mest GoAnimate (som jeg jo forhåbentligt snart har en FED tutorial klar til) og Tiki-Toki som jeg aldrig har stiftet bekendtskab med rigtigt. Det skal der selvfølgelig ændres på, så forvent også at jeg får lavet en artikel om det på et tidspunkt.
Uffe Sørensen viste igen at LærIT er langt fremme på beatet når det gælder skoleblogs. Portlog og wiki-opbygning, slideshows og lignende blev præsenteret i høj hast da tiden tikkede væk for drengene.
Men skuffet var jeg ikke!
Ministeriet for børn og undervisning havde sendt Pernille Halberg Salamon afsted med information om de 500 millioner som de vil sende afsted til at forbedre IT i folkeskolen. Det var egentlig bare information og de spørgsmål der blev stillet ind til hende fra tilhørerne kunne hun ganske forståeligt ikke svare på da hun jo befinder sig i beslutningsdelen og ikke i implementeringsdelen. Hun nævnte dog en spændende ting for mig, og det var at i den kommende folkeskolereform findes formuleringen:
Helhedsindsats: Fundament for læring (red: af IT) skabes i børnenes tidlige år.
Se her er berettigelsen for PÆD-IT!
Dernæst præsenterede hun at de skal bruge demonstrationsskoler til at afprøve de tiltag der skulle laves. Her til kan man jo kun sige: Hvor skriver jeg mig op henne?
Det sidste oplæg jeg hørte stod Lisa Tingleff Nielsen for. Det handlede om Teamsamarbejde, og hun var både underholdende, meget relevant, øjenåbnende og stærk verbalt, men hun led under at være kommet på så sent på dagen. Os Kjøvenhawnere kæmpede her med tunge øjenlåg, overfyldte hoveder og møre bagdele.
Hendes pointe om teammøder skal dog lige med:
“TEammødet er en blanding af kaffeslaberas, planlægning og pædagogisk diskussion” og min fornemmelse er at det er sådan det fungerer bedst. Optimalt omhandlede de kun pædagogiske diskussioner, men det giver nok ikke udelukkende et godt samarbejde.
Nu vil jeg klæde om til middag med underholdning af Steffen Brandt fra TV2, og så står den på endnu en artikel i morgen.
Bær over med kommamangel, fjollede formuleringer og lignende – der er kun så lidt tid at skrive i. 🙂