George Orwell skrev i 1948 bogen 1984 om totalitære samfunds overvågning af de civile. Siden da er udtrykket “Big Brother is watching you” (Storebror overvåger dig) blevet brugt og misbrugt om statens, forældres eller menigmands muligheder, for at se hvad andre laver (eller ikke laver). Debatten raser også fra tid til anden, om hvor meget kontrol forældre rent faktisk skal have over deres børns gøren og laden. Den debat sætter vi til side i et øjeblik og så vil jeg fortælle en meget mere positiv historie om mulighederne ved overvågning.
Nogle folk fra Iportalen var for nogle år siden forbi min institution for at høre om vi var interesserede i at bruge deres nye platform til at hjælpe os med vores forældresamarbejde, og holde styr på vores hverdag. Vi bød på en kop kaffe og snakkede med Henrik Johannesen som er pædagog på Hareskov Fritidshjem og opfinderen bag det her system, og en af de mere teknisk ansvarlige fra firmaet 2plus3, som står for kodningen af det.
De præsenterede et system, som jeg siden har drømt om at bruge, men desværre ikke har kunne. Iportalen er et afkrydsningssystem, som kan så meget mere. Hvor mange af os står og krydser børn ind på papirsedler, skriver dem ind i bøger, eller i de smarte tilfælde krydser dem ind på laminerede klasselister, der kan vaskes rene med sprit, så gør Iportalen det elektronisk. Det betyder, at alt fremmøde data faktisk ligger lige ved hånden, da det bliver puttet i databaser med det samme i stedet for besværlig protokolførsel på papir senere hen. Du kan samtidig sørge for at forældrene har et system, som gør at de med minutters varsel kan gå ind og ændre deres barns tilladelser, eksempelvis fra at de ikke må gå med på stranden til at de godt må – en problemstilling mange af os nok kender fra sommerferien. Forældrene kan opdatere deres telefonnumre og adresser elektronisk, så du kan se dem med det samme, der hvor du står, som også afhjælper mange irritationsmomenter, når eksempelvis lille Frederik er syg og ligger og kaster op ud over sofaen, men man ikke kan få fat i Frederiks mor, for hun har fået nyt arbejde siden sidst i førte kartotekskort og hendes mobil er på lydløs… nu har du pludselig en meget større chance for at have det nye arbejdsnummer…
Den irriterende klingende telefon, de mange sedler med aftaler, børn der går til aktiviteter og måske eller måske ikke kommer tilbage… alt sammen noget der kan holdes styr på med Iportalen.
Det er samtidig noget børnene kan være med til at styre. Med touchscreen skærm sat op, kan børnene selv melde deres ankomst, afgang og tilbagekomst. Det giver en god følelse af ansvar hos børnene, og for at afhjælpe stakkels neurotiske forældre, kan de også modtage en sms, når lille Pia er gået fra SFO. De kan også modtage den, hvis de vil vide, hvornår/om hun er gået til badminton, og når hun er kommet tilbage igen. De kan også gå ind og se hvis deres barn er gået med en anden hjem, og så meget meget mere…
Det eneste problem for Iportalen ifølge mig, er deres mangel på samspil med Skoleporten. For netop funktionerne (som for SFO’s vedkommende ikke er i nærheden af at være så funktionelle som Iportalens) minder så meget om dem i Skoleporten, at mange skoler nok bakker ud af en potentiel aftale med Iportalens bagmænd, med begrundelsen at de allerede har et system. Det gjorde min skole. Desværre!
Jeg fik dog at vide for nylig, at skoleporten har forøget deres samarbejde med Iportalen, for at deres databaser skal kunne spille bedre sammen. Den dag de to ting spiller sammen, der køber jeg det personligt til min institution.
Jeg har siden det besøg for nogle år siden, gået og tænkt over hvordan man kan få forbedret Iportalen endnu mere. Og da en af mine kæpheste er indarbejdelsen af whiteboards/smartboards i SFO’en, så ligger videreudviklingen lige til for mig. Udviklingen skal pege imod den bærbare, som står ved den enkelte ind/udkrydsningsansvarlige. Den bærbare skal være tilsluttet boardet, som viser med ikoner hvilke børn, der skal gå til aktivitet og hvornår. Tidspunktet kunne vises med et flowsystem, hvor tidspunktet NU vises som en bred linje, som børnenes ikoner bevæger sig op imod. På den måde kan børnene nemt fornemme, om det er snart, eller om der er lang tid, til de skal gå. Så kan de også se, hvornår de skal rydde det op, de sidder med. Denne implementering ville gøre det nemt for børn, såvel som pædagoger, at overskue dagen. Samtidig kan du jo vise billeder fra SFO’ens aktiviteter på tavlen og evt beskrivelser af kommende aktiviteter, og hvor de foregår. Med denne mulighed kan forældrene også gå ind og tilmelde sig forældremøder meget nemmere, hvis der er mulighed for at gå online ved tavlen. Så kommer man vist ikke meget tættere på at få 100% tilbagemelding.
Og så åbner vi for debatten om overvågning igen for dem med et behov for en mere “Orwellsk” tilgang til livet.