Hvis man enten arbejder i børnehave og skal have skolegrupper, eller arbejde med tidlig SFO, så står man måske og mangler noget gennemgående materiale med fagligt indhold til at styrke børnene inden deres første færd ud i klasseundervisning.
Cirkus Total er et godt produkt til skolegrupper, tidlig sfo og i opstarten af børnehaveklassen. Det passer i sværhedsgrad til de skarpeste i børnehavealderen, de svageste i børnehaveklassen eller de fleste i tidlig-SFO-gruppen.
Det indeholder en magnetisk tavle, der forestiller en cirkusplads, med manége og telt, med skurvogne hvor cirkusartisterne bor. Der medfølger en bog, som skal læses kapitel for kapitel, hvor hvert kapitel tager hul på en ny artist eller artister, og hvad de øver til cirkusforestillingen – som man hører om til sidst i bogen. Cirkus Direktør Olando går rundt og taler med de forskellige artister, og mange spørgsmål dukker op undervejs:
– Har i prøvet at slå jer? Hvad kan man gøre hvis man ser en anden der har slået sig?
– Cirkusdirektøren er forundret. Hvad betyder ordet forundret? (og lignende)
– Hvor mange heste er der i manégen lige nu?
Alle disse forskellige typer spørgsmål giver en god indledning til at snakke begreber og sociale samværsregler. Talforståelse, ord-forklaringer og daglidags-emner berøres løbende naturligt i gruppen når man læser højt.
Når man så har læst dagens/ugens kapitel, så kan man – i den også medfølgende opgavebog – finde opgaver til kopiering, legeideer, materialer og forslag til samtaleemner, der alle udspringer af kapitlets indhold. Man behøver ikke at vælge alle opgaverne, så man kan altså tilpasse sin aktivitet efter børnenes behov. Skal vi arbejde med papirsopgaver, skal vi i gymnastiksalen og bevæge os , skal vi sidde og arbejde med opgaver, måske hvor børnene skal samarbejde i grupper… der er masser af muligheder.
En af ulemperne ved opgavematerialet kan dog være, at tiden det tager at forberede tingene, ikke altid står til måls med tiden det tager at udføre opgaven. Nogle ting er overståede på 5 minutter og man har måske brugt 45 minutter på at klargøre materialet – printe, laminering, udklipning osv… Her skal man huske på, at det for det meste kan genbruges – så gem det til næste år eller de andre grupper. Samarbejd om hvem der laver klar til hvilke kapitler og spar jer selv for en masse frustrationer og travlhed.
Børnene elsker Cirkus Total universet og når de medfølgende magnetiske dyr kommer op på tavlen, gør de straks opmærksom på, hvis der mangler en hest, søløve eller kanin. Materialet kan med godt pædagogisk udbytte stilles op permanent, så børnene kan lege med det, når de har fritid. Det giver en højnet interesse og større lyst til at passe på det.
Enhver aktivitet blev slugt råt så længe vi tilføjede aktiviteten noget cirkus’et. Et fåtal gad lege stop-dans, men når vores seje nye pædagog Karoline kaldte sig cirkus-direktør Olando og talte cirkussprog, var der pludselig 40 dansende børn. Det hjalp endnu bedre, da nogle af børnene annoncerede, at de skulle se et andet cirkus – nemlig Cirkus Summarum (DR’s børneprogramflades ansigter optræder med cirkusnumre).
Materialet er lavet af Ina von Barm (udvikler af bla. “Gyserslottet i Mørkeskoven” og “Rim med Rimus”) og Alice Darville, (udvikler på bla. “Format”, “Godtfreds dyrehandel” og “På sporet af ordet”. Jeg missede desværre deltagelse ved Alice Darvilles kommunale kursus om læringsstile, men har kontaktet hende og hun vil gerne give mig et interview ved lejlighed om materialet og dets muligheder. Jeg glæder mig til at møde en kvinde, med fingeren så meget på pulsen angående indlæring.
You must be logged in to post a comment.