Skoleporten 3 – Webavisen – Børnenes Online-avis

Webavisen er et fremragende værktøj til at fange børnenes interesse, for hvad der foregår på SFO’en og samtidig en mulighed for, at skabe en ansvarlighed for SFO’ens virke og muligheden for at præge det for børnene. Med webavisen kan børnene benytte sig af et af de bedste demokratiske værktøjer vi har i samfundet – pressen. Hvorvidt pressen skal være fri, skal man nok tænke lidt over, og eksperimentere lidt med. Med de rigtige børn ved roret kan man sagtens have en fri presse, hvor ansvarligheden ligger hos børnene selv for hvad der skrives (selvfølgelig kun i en vis udstrækning).

Er den frie presse en mulighed blandt børn?

Webavisen  er et værktøj, som ligger i elevintra, og arbejdes med gennem arbejdsrum. Det kan være lidt bagvendt at finde rundt i, men med lidt nysgerrighed så kan man komme langt. Allan og jeg lavede selv projekt med det uden at have afprøvet i en dybere grad, og kunne sagtens finde frem til de sidste detaljer, mens børnene skulle bruge det. Se resultatet her.

Webavisen giver mulighed for at opsætte en avis på nettet, som vi kender det fra mange hverdagsavisers hjemmesider: Ekstrabladet, Politiken osv. Du har altså muligheden for at at opsætte en avisforside, med store, mellem og små nyheder, som markerer vigtigheden af historien – eller for at gøre det nemmere forståeligt for børnene – længden af historien. Fra forsiden kan læsere så klikke på linksene og læse avisen online. Avisen er altså ikke til print, og vil få ødelagt sit format hvis man alligevel prøver.

Hvis du hellere vil lave en reel avis til at bladre i på nettet, så læs min artikel om ISSUU.

Klik på billedet for større udgave

Måden den opsættes på er gennem personaleintra. Når du er logget på kan du gå ind og via ADMIN-menuen, finde ELEVINTRA. Nu åbner der sig et nyt vindue, hvor du kan administrere og vedligeholde ELEVINTRA. Nu vælger du ADMINISTRER ARBEJDSRUM, og i venstre side finder du nu linket UNDERVISNING hvor du vælger AVISVÆRKSTED. Herfra er det lidt “business as usual”, med et lille ikon der indikerer “NY” og så laver du din avis. Der skal findes på et navn – tænk på sjove ordspil med jeres institutionsnavn for at få personificeret avisen bedst muligt. I samme skærmbillede kan du nu vælge ADMINISTRATION AF WEBAVISER. Her er voksenområdet, som du primært skal arbejde i. Børnene synes det er spændende, at de har adgang til så meget via deres elevintra, som de måske kun lige er ved at skabe et kendskab til. Webavisen kan, med godt udbytte, præsenteres samtidig med at børnene får introduceret elevintra på jeres skole. Det skaber en helhedsfornemmelse, og vil give dem et meget konstruktivt billede af, hvad elevintra kan bruges til.

Hvilke værktøjer skal jeg bruge nu?

Der er masser af muligheder, når først du har åbnet op for webavisens arbejdsrum. Du skal nu til at finde ud af, hvad børnene skal afprøve og bruge af værktøjer. Af tekniske værktøjer kan anbefales en diktafon til interviews, da de på den måde nemmere kan administrere interviewforløb. Børn skriver ikke så hurtigt, og kan ikke altid finde ud af at bruge stikord, hvilket gør det svært at nå mere end 5 spørgsmål til en person. Med en diktafon har børnene muligheden for at stille uddybende spørgsmål, uden at miste flowet i interviewet. Sørg også for at have nogle digitalkameraer klar, da børnene meget gerne vil dokumentere det de skriver om med billeder. Lær dem om at prioritere billeder, og vis dem at en normal artikel oftest kun har et enkelt meget sigende billede.

 Og for alt i verden så sørg for at have nogle bærbare klar, som kan stå standby til når børnene pludselig bliver tændt på at skrive.

Med lidt html-snilde kan du linke til en side hvor du ligger videoer op, og det åbner en endnu større mulighed op for dig, da børnene nu kan lave en tv-avis til at følge med deres webavis. Det vil sige at deres historier kan beskrives kort i en kort nyhedsudsendelse, og så uddybes i artiklerne. Husk dog på at små børn generelt skriver artikler på under 50 ord, så det kræver altså noget at dække det på denne måde. Hvis man gerne vil sætte børnenes skrivesikkerhed og hastighed op kan man støtte dem med programmet CD-ord, som er et hjælpemiddel til at læse sætninger, og stave korrekt. Og for alt i verden så sørg for at have nogle bærbare klar, som kan stå standby til når børnene pludselig bliver tændt på at skrive. Det der med at afsætte et tidsrum fungerer godt i starten, men efterhånden gælder det om at have muligheden der, når lysten melder sig.

Erfaringer:

Find banner og opsæt det først, da det kan være en lidt besværlig proces. Overvej om i i første omgang bare skal bruge et standard banner.

Børnene vil gerne tage mange billeder, men med en webavis er teksten ofte mere vigtig, da den giver fylde, så informer dine børn om at kun 1 billede kan komme med i hver artikel, så de vælger deres motiv med omhu. Sørg for at i har en redaktions-pc, hvor i kan uploade alle billederne, så de ikke ender på 10 forskellige bærbare.

Hav gerne en “redaktion” som består af forskellige børn, der dækker forskellig ting, eller har ansvaret for at der bliver skrevet noget om det. Det kan være at Ida og Ditte gerne vil skrive om mode og giver du dem ansvaret for det, så skal de nok udvikle konceptet endnu bredere. Og Morten vil garanteret gerne skrive om sport, mens Henrik er mere til rollespil, og Anders vil måske gerne bruge Toondoo til at lave tegneseriestriber til bladet. Men glem ikke Sofie, som bare gerne vil skrive et digt, eller en lille klumme om hvad der nu falder hende ind. Det kan faktisk give nogle rigtigt fede resultater.

Når projektet er overstået, så sørg for, at de børn som ikke har skrevet avisen (og dem som har selvfølgelig også), kan læse avisen på computere opsat et sted i institutionen. På den måde får børnene “credit” for deres hårde arbejde. Bed dine kolleger om at gå ind og læse avisen også – det tager oftest et par minutter. Når de så møder en af journalisterne på legepladsen eller over en kop the til morgenmaden, så kan de jo spørge ind til artiklen og kommentere, at de har læst den. Det styrker børnene gevaldigt at vide at deres arbejde blev læst, anerkendt og værdsat.

Nøgleord: , , , , , .Bogmærk Permalink.

Om Christian

Navn: Christian Toft - Ejer og Konsulent. Har siden 1998 arbejdet indenfor den pædagogiske verden, dog først som uddannet pædagog i 2003. Arbejder PT på SFO ved Fuglsanggårdsskolen i Virum. Her er jeg IT-ansvarlig og co-administrator på Skoleporten www.fu-ltk.dk. Jeg er næsten færdig med en PD i medier og kommunikation på Campus Carlsberg. Denne forventes færdig efteråret 2019. Jeg er derudover kasserer i Coding Pirates Lyngby - og aktiv i Microsoft lokalafdelingen. Jeg var med til at skrive rapporten “IT i folkeskolen” som en del af det tværkommunale samarbejde mellem 32 kommuner i Danmark. Projektet omhandlede brugen af white boards i folkeskolen. Jeg har derudover i flere omgange været inde over Lyngby Taarbæk kommunes forskellige IT og digitaliserings strategier. Et meget fagligt spændende arbejde. I forbindelse med min interesse for pædagogik og IT, er jeg begyndt at arbejde som konsulent for andre institutioner, for at hjælpe dem til at formidle sig bedre. Har tidligere haft www.connect-webdesign.dk hvor jeg lavede billigt webdesign for enmandsvirksomheder og hobbyfolk. Har tidligere ejet og kørt www.curlysworldoffreeware.com hvor jeg sammen med andre ligesindede brugere fra hele kloden promoverer kvalitets freeware (gratis) spil. Er nu tilknyttet Youtubekanalen Skæv Strøm, sammen med Martin Exner og Nick Holmberg. Vi kører også podcasten Skæv Strøm Snak.

Lukket for kommentarer.