Smartphones og microtransactions – Pixeline som juvelpusher.

Alle børn kender efterhånden Angry Birds. Spillet er blevet en del af deres hverdag, når de får lov at låne fars smartphone og gå ind på spillet mens man kører bil eller slapper af på sofaen derhjemme (eller har tømmermænd). Spillet har domineret smartphone markedet siden det udkom og findes nu i flere udgaver:

  1. Angry Birds Seasons med nyt indhold ved de fleste amerikanske festdage og helligdage: Saint Patricks day, Halloween, Sommer, jul, nytår, vinter…
  2. Angry Birds Rio, hvor spillet går ud på at løslade fuglene fra filmen Rio

Mange andre spil forsøger at lege med enten konceptet at affyre ting/dyr mod forhindringer, eller at bruge eksempelvis grisene fra spillet i nye situationer. 

Angry Birds har en helt klar fordel som forældre. Der er ikke indbygget en lille forældrefælde i spillene. Der er dermed ikke de store chancer for at lille Fridolin ved et uheld tømmer fars kreditkort på at bygge ting til smølferne eller lignende.

Kreditkort-tømningen foregår gennem de såkaldte microtransactions, som er defineret ved at være indbetaling af småbeløb, ofte for spilindhold. Spillene er ofte gratis at hente, men for at få endnu mere ud af spiloplevelsen kan man evt. tilkøbe flere features, eller spilgenstande. Spillene bliver ofte kaldt Freemiums, som altså er et ordspil på Free (gratis) og Premium (som ofte dækker over ekstraordinært indhold). Spiludviklerne tjener altså penge på at folk bliver utålmodige og vil have den fulde spiloplevelse NU! Succesen er jo at enhver tænker at det lille beløb som skal indbetales (ofte under 20 kroner pr mindre indbetaling) ikke rører deres økonomi specielt meget, men før man ser sig om har man tænkt tanken at det er billigere at købe stort ind af den type indhold det gælder, og hvis man lige omregner valutaen der, så viser det sig ofte at du er ved at betale FULD pris for et normalt PC- eller konsolspil og altså er langt over priserne på de ikke-gratis spil til mobiltelefonerne.

Gratis spil? Ja det koster ikke noget at installere

For nylig installerede jeg et nyt spil på min smartphone – Pixeline og Stjernehotellet. Spillet ramte jo dejligt ind, da min 4-årige datter elsker alt hvad der har med læring og computer at gøre (gad vide hvor hun har det fra…). Jeg åbnede glad spillet op og så mulighederne i det – lige indtil humøret dalede brat, da jeg fik øje på de små juveler oppe i hjørnet. Valutaen var nemlig allerede defineret som spilpenge/credits, så jeg var straks klar over at juvelerne betød ballade for mit dankort. Juvelerne var nemlig endnu en microtransaction form, som bare lå og ventede på at min kære datter skulle gå ind og købe for 300 kroner juveler, med 3 klik havde hun mine kreditkortoplysninger linet op til brug. Her skulle der altså være en naturlig bremse, som fik et firma som Krea Games til at tænke: “Hov vores spil er til børn, gad vide om ikke vi skal lave en indbygget sikkerhedsbremse så børn ikke kan misbruge deres forældres kreditkort gennem deres mobiltelefon”. I det mindste skulle det være MEGET mere synligt at man skal til at bruge RIGTIGE penge. Pixeline er så god til at poppe op midt i spillet og fortælle når der sker noget – det ville vel ikke være for meget at forlange af vores lille lærerige veninde, at hun også lige kiggede op her og sagde “Hov vent lige lidt…”

Det føles som pusheren der tilbyder et gratis første fix….

Alt skal dog være fair og Krea games informerer både på spilsiden og hjemmesiden om, at der er mulighed for IN-GAME-PURCHASE – og de siger endda også, at man bør sikre, at ens barn ikke kan misbruge det ved at slå den mulighed fra – men det er de så også nogle af de eneste der gør! Problemet her er nok, at mange forældre ikke ved hvilken fare der lurer, og i hvert fald ikke ved hvordan man slår sådan en mulighed fra. Her er en af mulighederne at at slå “fly-tilstand” til. Det er oftest inde under “profil” – altså det sted du kan gå ind og sætte din smartphone til “lydløs”, “udendørs”, “møde” mm. Flytilstand sørger for, at ingen trafik kan forlade telefonen imens spillet kører, og dermed blokeres muligheden for at skulle få en kostbar overraskelse næste gang man går på netbank.

Det er for dårligt at man kan klikke sig uden videre til køb for rigtige penge i spil som Pixeline (folkeligt og børnelærdom) selvom de selvfølgelig har krav på indtjening, så gør det ærligt med en fastsat købspris. Det føles som pusheren der tilbyder barnet et gratis første fix….

Nøgleord: , .Bogmærk Permalink.

Om Christian

Navn: Christian Toft - Ejer og Konsulent. Har siden 1998 arbejdet indenfor den pædagogiske verden, dog først som uddannet pædagog i 2003. Arbejder PT på SFO ved Fuglsanggårdsskolen i Virum. Her er jeg IT-ansvarlig og co-administrator på Skoleporten www.fu-ltk.dk. Jeg er næsten færdig med en PD i medier og kommunikation på Campus Carlsberg. Denne forventes færdig efteråret 2019. Jeg er derudover kasserer i Coding Pirates Lyngby - og aktiv i Microsoft lokalafdelingen. Jeg var med til at skrive rapporten “IT i folkeskolen” som en del af det tværkommunale samarbejde mellem 32 kommuner i Danmark. Projektet omhandlede brugen af white boards i folkeskolen. Jeg har derudover i flere omgange været inde over Lyngby Taarbæk kommunes forskellige IT og digitaliserings strategier. Et meget fagligt spændende arbejde. I forbindelse med min interesse for pædagogik og IT, er jeg begyndt at arbejde som konsulent for andre institutioner, for at hjælpe dem til at formidle sig bedre. Har tidligere haft www.connect-webdesign.dk hvor jeg lavede billigt webdesign for enmandsvirksomheder og hobbyfolk. Har tidligere ejet og kørt www.curlysworldoffreeware.com hvor jeg sammen med andre ligesindede brugere fra hele kloden promoverer kvalitets freeware (gratis) spil. Er nu tilknyttet Youtubekanalen Skæv Strøm, sammen med Martin Exner og Nick Holmberg. Vi kører også podcasten Skæv Strøm Snak.

Lukket for kommentarer.